Marketing internetowy – dla kogo i po co?

12:38

Jakie są narzędzia marketingu internetowego? W jaki sposób to działa i komu to w ogóle jest potrzebne? Takie pytania się zadaje prawie każdy współczesny biznes. W tym artykule na podstawowym poziomie spróbujmy dać odpowiedzi na te i inne pytania, wyjaśnimy co to za dziwne skróty: SEO i SMM. I jaki rodzaj reklamy dostosowuje się do naszych potrzeb.

Serdecznie zapraszamy do przeczytania całości! =)


Na dzień dzisiejszy Internet to jeden z najczęściej używanych kanałów dostarczania informacji.

Co to oznacza dla twojej firmy? Po pierwsze, nigdy jeszcze nie było na tyle łatwo dostarczać informacji o swojej firmie dla interesującego się użytkownika. Właśnie, dlaczego mówię o użytkowniku, którego interesuje akurat twoja firma, produkt czy usługa? Dlatego, że cały system zwany „marketingiem internetowym” posiada jedną istotną zaletę – użytkownik  szuka kogoś, kto jak najszybciej zaspokoi jego potrzeby na dobra i usługi.

Jednak, w tym momencie, powstają pytania: „Co zrobić, żeby klient trafił na moją firmę?” i „Czym jest marketing internetowy?”  Spróbujmy poszukać odpowiedzi na te pytania.

Definicja marketingu internetowego, którą podaje nam Wikipedia wygląda w taki sposób: ”Marketing internetowy   forma marketingu, używająca jako medium Internetu i strony WWW (World Wide Web). Służy do przesłania informacji marketingowej i pozyskania klientów.”

W literaturze możemy spotkać bardziej rozbudowaną definicję: „Marketing internetowy – to praktyka zastosowania wszystkich aspektów tradycyjnego marketingu w Internecie, dotyczących podstawowych elementów marketing-mix: cena, produkt, dystrybucja, promocja.”

Jak widzimy z powyższych definicji, istota marketingu internetowego nie różni się od istoty marketingu tradycyjnego, poza tym, że dotarcie do klienta odbywa się poprzez inne narzędzia, a komunikacja jest oparta na innych zasadach.

Najpierw powiem o narzędziach, które są stosowane na internecie, na razie w bardzo ogólnym ujęciu.

E-mail marketing





Pierwszym z najbardziej ważnych i na pewno najstarszych instrumentów promocji w internecie jest e-mail marketing. Jego historia zaczyna się- mogłoby się wydawać paradoksalnie- ze spamu, jednak nie oznacza to, że mailing zawsze równa się spamingowi.

E-mail marketing, to bardzo skuteczne narzędzie do dostarczenia informacji dla klientów, którzy już dokonywali zakupów w naszym sklepie lub są podpisane na newsletter z naszej strony informacyjnej. To znaczy, że klient postrzega nas jako źródło informacji godne zaufania, ponieważ jesteśmy dla niego znani, co z kolej daje nam możliwość szybszego dostarczenia swojego komunikatu.


Magiczne internetowe skróty - SEO i SMM




Drugim narzędziem jest tak zwane SEO – skrót od angielskiego „search engine optimization”. .

To narzędzie nie jest komunikacją bezpośrednią, ale przy odpowiednim zastosowaniu daje nam wielką  tego, że klient zdecyduje na naszą korzyść, a nie na korzyść konkurencji.

Istota tego narzędzia jest bardzo prosta do zrozumienia: „Kto pierwszy, ten lepszy”. Co dokładnie oznacza? Że ten, kto się wyświetla wyżej w wyszukiwarce pod zadanym hasłem kluczowym, zyskuje więcej klientów oraz zamówień.



Następnym narzędziem jest SMM lub Social Media Marketing, po nazwie już możemy domyślić się, o czym jest mowa- promowanie przez sieci społecznościowe. Może to być promowanie fanpagu lub strony internetowej za pomocą zintegrowanego systemu reklamowego, a także marki ogółem przez całość dostępnych opcji. Jak widzimy, to dość mocne i prawie nieograniczone niczym- oprócz budżetu- narzędzie przydatne do zrealizowania bardzo różnych celów.

Reklama która wie o ciebie wszystko ;)



Czwartym rodzajem promocji internetowej jest Reklama kontekstowa. Ten rodzaj reklamy jest oferowany przez prawie wszystkie duże wyszukiwarki, takie jak Google, Yandex oraz Bing. 

Jesteśmy na rynku Polski, a to oznacza, że reklamujemy swoje strony www na terenie kraju, Unii Europejskiej i nawet krajów wschodnich, a więc najczęściej korzystamy z usług Googla. Tutaj trzeba powiedzieć, że mechanizm działania takich systemów reklamowych różni się w zależności od dostawcy, dlatego popatrzmy ogólnie na to, w jaki sposób to działa. Mamy klienta, obecnego lub potencjalnego, który szuka, powiedzmy, garnków do kupienia. Jak każda współczesna osoba szuka ofert w internecie i wpisuje w pole wyszukiwania zapytanie – „kupić garnek”. 

W tym momencie system reklamowy wyszukuje aukcje pomiędzy firmami, które reklamują się w tej tematyce. Miejsce, na które trafi ogłoszenie konkretnej firmy zależy od wielu czynników, najważniejsze z nich to wskaźnik jakości ogłoszenia i stawka, czyli ilość pieniędzy, którą firma jest gotowa zapłacić za kliknięcie i przekierowanie do swojej strony. Końcowym etapem dla klienta jest wyświetlenie wyniku wyszukiwania, wynik wyszukiwania składa się ze stron promowanych za pomocą SEO oraz ogłoszeń reklamowych. Na razie zostaje tylko kwestia wyboru strony przez klienta. Nie ma wątpliwości, że ten przykład jest zbyt uproszczony, ale o szczegółach powiemy w następnych artykułach.


Oczywistym jest, że w jednym artykule nie da się opisać wszystkich narzędzi, których jest więcej niż opisaliśmy wyżej.

Oznacza to, że czeka nas jeszcze dużo materiałów związanych z marketingiem internetowym i nie tylko.


Do zobaczenia w kolejnych publikacjach! 

Równie interesujące

0 komentarze

Instagram

Śledz nas na Facebook

Gdzie jesteśmy